Jaarplan 2024

Pas sprak ik een recruiter die actief is in de tuinbouw. Die vertelde dat hij steeds vaker gesprekken had met jongeren die in de tuinbouw willen werken. Hun belangrijkste motivatie: je eigen voedsel verbouwen en de wereld vergroenen. Aan de recruiter de schone taak om ze te vertellen dat je in de tuinbouw niet alleen je eigen groenten en bloemen teelt, maar dat dat bovendien gebeurt in duurzame, circulaire en high tech systemen en dat we die gezonde verse producten produceren voor heel West-Europa …

Die ontwikkeling vertelt veel. Allereerst dat we in de picture staan bij jongeren. Dat is dus winst. En dat het beeld dat ze hebben van werken in de tuinbouw enigszins bijgesteld moet worden. (Daarvoor neemt de betreffende recruiter ze mee naar onder meer het World Horti Center). Én dat de jongeren een positief imago hebben van de sector. De tuinbouw wordt gezien als sector van betekenis! 

Dat de tuinbouw een maatschappelijke waarde heeft, hoef ik u niet te vertellen. En de jongeren realiseren het zich ook steeds meer, zo blijkt. Maar nog een groot deel van de maatschappij ziet dat nog onvoldoende. Veel mensen zien glazen kassen en (led-)lampen en arbeidsmigranten, en vinden dat voldoende informatie. En zien dus niet dat de tuinbouw bijdraagt aan maatschappelijke vraagstukken en de oplossingen daarvoor, zoals op het gebied van water, energie, vergroening en voeding.

Het is dus zaak dat we nóg beter vertellen wat we doen, en waarom? Dat we bijvoorbeeld de eerste klimaatneutrale sector van Nederland worden en al heel ver zijn, onder meer dankzij het EnergieAkkoord dat op 9 december een nieuwe fase ingaat. En dat we werken aan de voedselvoorziening van inwoners van de stad. En dat we met heel weinig water gezonde vruchtgroenten en prachtige bloemen en planten kunnen produceren … Nou ja, u weet wat ik wil vertellen.

Hoe vertel je al die verhalen? Dat gebeurt op veel fronten. Door ons, de Greenport, maar ook door tal van andere organisaties. Dat klinkt misschien als versnippering. Maar besef: één regisseur over de beeldvorming is een utopie. De kracht van herhaling moet niet onderschat worden. Beter is het als we allemaal mooie verhalen vertellen, ieder op zijn eigen manier, maar wel met dezelfde boodschap.

Een van de richtingen die wij daarbij kiezen zijn verhalen over de Sustainable Development Goals. Het tuinbouwcluster heeft oplossingen voor meer dan de helft van de zeventien SDG’s. Ik durf met droge ogen te beweren dat er geen sector is die een hogere score behaalt. De SDG’s zijn dus een goede graadmeter van onze maatschappelijke en sociale impact, met een economische perspectief voor de bedrijven. Want je kunt niet vergroenen als je rood staat.

We hebben dus plannen om meer verhalen te vertellen over de SDG’s. Zo kunnen we een SDG-monitor laten uitvoeren bij tuinbouwbedrijven, om de daadwerkelijke impact te bewijzen. Bij de gecontroleerde bedrijven kan een SDG-vlag worden gehesen, en ik garandeer u nu al dat zijn er heel veel in ons Greenport-cluster. De verhalen over die bedrijven kunnen we op alle mogelijke manieren en tafels delen.

Natuurlijk, er zijn veel meer verhalen dan alleen de Sustainable Development Goals. Maar is dat een reden er niets over te vertellen? Zeker niet. We mogen trots zijn op onze maatschappelijke impact. En daarover vertellen we graag, doet u mee?!.

Jolanda Heistek
Programmamanager

PS: Luister op 3 december van 12.00 tot 13.00 naar Paprika Tasty Radio. Dan ben ik co-host tijdens het programma KAS Live en blik onder meer met Adri Bom-Lemstra, Erik Persoon en Woody Maijers terug op het afgelopen jaar.



Pin It on Pinterest